×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

سرتیتر خبرها

true
    امروز  چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

از ابتدای امسال سه پاکبان در رشت بر اثر تصادف با خودرو جان باخته اند و معاون خدمات شهری شهرداری می گوید سازمان پسماند باید پاسخگو باشد که چرا با وجود اینکه بارها استفاده از دستگاه های مکانیزه برای رفت و روب گوشزد شد، این امر محقق نگردید. مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری رشت به این سوال پاسخ داده است.

 

به گزارش پایگاه خبری خزرنگار، نظافت کوچه‌ها و جمع‌آوری زباله‌ها در ساعات مشخصی از شبانه‌روز جزو وظایف پاکبانان خدوم شهرداری بوده، اما هر از چند گاهی شاهد وقوع حوادثی تلخ و ناگوار برای این قشر زحمتکش در ساعات انجام خدمت هستیم.

فوت یکی دیگر از پاکبانان رشت طی چند روز اخیر در حین انجام خدمت در میدان شهید قلی پور بار دیگر مظلومیت این قشر از جامعه را نمایان‌تر کرد.

صدای خش‌خش جاروهایشان که در ساعات مشخصی از شبانه‌روز مشغول رفت‌وروب و نظافت کوچه‌ها و معابر شهر هستند ناآشنا نیست.
پاکبانانی که در روزهای تورم و گرانی به‌واسطه دریافت حقوق ناچیز و کمتر از دو میلیون تومان زندگی را به‌سختی سپری می‌کنند.
تحمل فقر و نداری برای خانواده‌هایشان شیرین و گواراتر از خبر فوت عزیزانشان در حین انجام کار است.

ارائه آموزش‌های ایمنی به پاکبانان به‌منظور جلوگیری از بروز حوادث

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با ابراز تأسف از حادثه اخیر رانندگی که منجر به فوت یکی از پاکبانان شهرداری رشت در حین انجام خدمت شد اظهار کرد: تاکنون چندین دوره کارگاه آموزش ایمنی به‌منظور جلوگیری از بروز حوادث با همکاری پلیس راهور و خدمات شهری شهرداری رشت برای پاکبانان برگزارشده است.

فاطمه شیرزاد با اشاره به اینکه حوادثی ازجمله تصادف سلامت و جان پاکبانان را تهدید می‌کند افزود: به‌زودی تفاهم‌نامه‌ای مابین پلیس راهور و خدمات شهری شهرداری رشت به‌منظور تداوم برگزاری کارگاه‌های آموزش ایمنی برای پاکبانان منعقد می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه پاکبانان در زمان خدمت باید مجهز به علائم هشداردهنده باشند افزود: لباس‌های تابستانی و زمستانی پاکبانان باید مجهز به علائم هشداردهنده نظیر شبرنگ باشد و شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد ملزم به رعایت این مهم هستند.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست شورای رشت با تأکید بر اینکه با شرکت‌های خاطی برخورد می‌شود گفت: علائم هشداردهنده علاوه بر نصب به روی لباس پاکبانان باید بر روی مخازن ۶۶۰ لیتری حمل زباله نیز نصب شود.

وی با ابراز نگرانی از افزایش حوادث رانندگی منجر به فوت و جرح پاکبانان در رشت بیان کرد: متأسفانه این اتفاق ناگوار طی چند ماه اخیر افزایش‌یافته و در مواقعی شاهد فرار راننده خاطی از محل حادثه بوده‌ایم که این عمل غیرانسانی و غیراخلاقی است.

شیرزاد با تسلیت به خانواده داغدار مرحوم بیژن شعبانی پاکبان فوت‌شده طی تصادف رانندگی در حین انجام خدمت گفت: شهرداری رشت و شرکت پیمانکار طرف قرارداد باید به‌طورجدی از این خانواده‌ها حمایت کرده تا مشکلی در معیشت برایشان ایجاد نشود.

پاکبان فوت‌شده ملبس به لباس مجهز به علائم هشداردهنده بود

معاون خدمات شهری شهرداری رشت نیز با اشاره به حادثه تصادف منجر به فوت یکی از پاکبانان شهرداری رشت اظهار کرد: لباس پاکبانان شهرداری رشت باید مجهز به علائم هشداردهنده به‌منظور فعالیت در شرایط متفاوت شبانه‌روزی باشد.

علی مقصودی با اشاره به اینکه پاکبان فوت‌شده ملبس به لباس مجهز به علائم هشداردهنده بود افزود: برای رفع چنین خطراتی باید چاره‌اندیشی شود.

وی با بیان اینکه انجام رفت‌وروب و نظافت شهری با استفاده از دستگاه‌های مکانیزه به سازمان پسماند شهرداری رشت ابلاغ شده است گفت: این مهم طی جلسات متعدد به سازمان گوشزد شده و بنده نمی‌توانم درباره عدم توجه به این مهم اظهارنظر کرده و سازمان پسماند باید پاسخگوی این سؤال باشد.

شرایط به‌کارگیری دستگاه‌های مکانیزه رفت‌وروب در بافت رشت وجود ندارد

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری رشت با اشاره به وقوع حادثه تصادف برای پاکبانان رشت اظهار کرد: بیشتر بافت شهری رشت به‌گونه‌ای است که شرایط استفاده از دستگاه‌های مکانیزه به‌منظور رفت‌وروب و نظافت شهری در آن وجود ندارد.

علیرضا حاجی پور با اشاره به اینکه دو دستگاه جاروی مکانیزه در ورودی‌های رشت مشغول به فعالیت هستند افزود: به‌زودی دو دستگاه جاروی مکانیزه جدید نیز به سازمان تحویل داده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه امکان وقوع تصادف و فوت ناشی از آن برای تمامی افراد وجود دارد گفت: با بررسی حادثه تصادفی که منجر به فوت پاکبان رشت شد این احتمال که راننده خواب‌آلود بوده و یا در حالت غیرطبیعی مشغول به رانندگی بود قوت می‌گیرد.

وی به برخورد اولیه راننده با مخزن حمل زباله متعلق به پاکبان متوفی در فلکه قلی پور اشاره کرد و گفت: لباس پاکبان مرحوم مجهز به علائم هشداردهنده بوده و راننده خاطی در ابتدا با مخزن حمل زباله و پس‌ازآن به پاکبان شهرداری رشت برخورد کرده است.

مدیرعامل پسماند شهرداری رشت با انتقاد از نحوه رانندگی برخی از افراد در محیط شهری بیان کرد: رانندگان باید در داخل محیط شهری با سرعت مجاز و با توجه به علائم موجود رانندگی کرده و نباید ضعف‌های موجود در این بخش را به مباحثی ازجمله فقدان ماشین‌های مکانیزه جاروکشی و غیره مرتبط کرد.

از ابتدای سال جاری تاکنون بارها شاهد وقوع حادثه تصادف برای پاکبانان در شهر رشت و استان گیلان در ساعات خدمات‌رسانی در شهر بوده‌ایم که متأسفانه تاکنون سه نفر از آنان جان خود را ازدست‌داده و خانواده‌هایشان داغدار عزیزان ازدست‌رفته خود هستند.

موضوع قابل‌تأمل تکرار این قصه پردرد بدون در نظر گرفتن راه‌حلی مناسب توسط سازمان ناظر به عملکرد پاکبانان به‌منظور رفع این دغدغه بوده و با تداوم وضعیت موجود باید همچنان شاهد اخبار فوت پاکبانان به علت تصادف در حین انجام خدمت باشیم.

بی‌توجهی برخی از رانندگان، عدم استفاده از دستگاه‌های مکانیزه رفت‌وروب برای محیط شهری و غیره ازجمله دلایل اصلی بروز حوادث، مصدومیت و یا مرگ‌ومیر پاکبانان شهرداری رشت است.

با این اوصاف خطر همه‌روزه در کمین پاکبانان زحمتکش شهرداری بوده و انتظار می‌رود مسئولین برای رفع این مشکل چاره‌ای بیندیشند.

انتظار می‌رود مسئولین این حوزه نسبت به حفظ جان این پاکبانان خدوم و بی‌ادعا توجه بیشتری معطوف کرده و با اتخاذ تدابیری از بروز چنین حوادث تلخ و ناگواری جلوگیری کنند.

منبع: فارس

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد