×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

سرتیتر خبرها

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از مشاهده یک گیاه مهاجم به نام کاهوی آبی در برخی از استخرهای طبیعی استان خبر داد و گفت: این گونه مهاجم همانند سنبل آبی و آزولا خطرات زیادی را برای محیط زیست ایجاد می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری خزرنگار، قربانعلی محمدپور اظهار داشت: با انجام پایش‌های دوره‌ای نیروهای محیط زیست و طبق گزارش‌های رسیده اخیراً گونه جدید گیاهی موسوم به کاهوی آبی (Pistia stratiotes) از خانواده Araceae در برخی از منابع آبی و استخرهای طبیعی استان گیلان مشاهده شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه مردم در صورت مشاهده این گیاه در منابع آبی بهتر است مراتب را به دستگاه‌های ذی‌ربط اطلاع دهند عنوان کرد: با توجه به تجربیات گذشته انتظار داریم مردم از رهاسازی خودسرانه هرگونه گونه گیاه غیربومی به ویژه گونه‌های آبی در منابع آبی استان گیلان جداً خودداری کنند.

محمدپور این گیاه آبزی شناور را بومی آب‌های مناطق گرم و گیاهی اکواریومی که در محیط طبیعی رهاسازی شده قلمداد کرد و ابراز داشت: گونه مهاجم کاهوی آبی دارای برگ‌های پهن کرکدار است و ریشه‌های افشانش آن را به خوبی بر روی سطح آب شناور کرده و گیاه مذکور همراه جریان آب جابه‌جا می‌شود.

وی دمای بهینه برای رشد و تکثیر کاهوی آبی را بین 20 تا 30 درجه سانتیگراد اعلام کرد و با بیان اینکه این گونه مهاجم در بازه دمایی 17 تا 35 درجه نیز می‌تواند زندگی کند اظهار داشت: ورود، رشد و گسترش سریع این گیاه در منابع آبی برخی کشورها به معضلی جدی بدل شده و به همین دلیل حمل و نقل و نگهداری آن ممنوع اعلام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در تشریح بیشتر نحوه عملکرد و جزئیات و ویژگی‌های بارز گونه مهاجم کاهوی آبی مطالبی را ابراز داشت و خاطرنشان کرد: این گیاه به عنوان گونه‌ای مهاجم قلمداد می‌شود و قادر است مواد مختلف آب را در خود جمع‌آوری کرده و پس از اتمام دوره زندگی در محیط آبی رهاسازی کند.

محمدپور کاهش تنوع زیستی آبزیان، کاهش نرخ زادآوری و بقای آبزیان را از دیگر مخاطرات گیاه مهاجم کاهوی آبی دانست و تصریح کرد: منابع آب شیرین گیلان از حیث ورود گونه‌های مهاجم و غیربومی نظیر آزولا و به ویژه گیاه سنبل آبی که در حال حاضر به یک معضل اساسی در این استان بدل شده است تجربیات فراوانی دارد.

وی خودداری مردم و شهروندان از رهاسازی خودسرانه هرگونه گیاه غیربومی به ویژه گونه‌های آبی در منابع آبی استان گیلان را خواستار شد و افزود: با مساعدت استاندار و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با خرید یک دستگاه شناور دیگر برای جمع‌آوری گیاهان مهاجم سنبل آبی و کاهوی آبی از تالاب‌ها وآب بندان‌های گیلان موافقت شد.

منبع: تسنیم

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد