×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

سرتیتر خبرها

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

در جلسه شورای عالی بورس، مجید عشقی به عنوان رئیس سازمان بورس منصوب شد؛ فردی که وجود یک نقطه اشتراک بین سوابقش با سوابق دیگر منصوبان دولت سیزدم، مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری خزرنگار، مجید عشقی متولد ۱۳۵۸ ، دانش آموخته مدیریت در دانشگاه امام صادق و دکترای مالی در دانشگاه پیام نور تهران است.

وی قائم مقامی بورس کالا و مشاور ارشد مدیرعامل در بورس کالای ایران را در کارنامه مدیریتی خود دارد.

رئیس جدید سازمان بورس همچنین پیش از این در شرکت های تامین سرمایه لوتوس پارسیان و سرمایه‌گذاری نور دنا عضو هیأت مدیره بوده است و بیش از بیست سال سابقه فعالیت در بازار سرمایه دارد.

مجید عشقی به عنوان سیزدهمین سکاندار تاریخ بورس ایران پس از فریدون مهدوی (۱۳۴۶-۱۳۴۹)، فضل اله مهرپور (۱۳۴۹-۱۳۵۲)، داریوش خزیمه علم (۱۳۵۲-۱۳۵۳)، منصور ضابطیان (۱۳۵۳-۱۳۵۹)، اله وردی رجایی سلماسی (۱۳۵۹-۱۳۷۶)، سیداحمد میرمطهری (۱۳۷۶-۱۳۸۲)، حسین عبده تبریزی (۱۳۸۲-۱۳۸۴)، علی صالح آبادی (۱۳۸۴-۱۳۹۳) ، محمد فطانت (۱۳۹۳-۱۳۹۵) و شاپور محمدی (۱۳۹۵-۱۳۹۹)، حسن قالیباف اصل (1399-1399) و محمدعلی دهقان دهنوی (1400- 1399) عهده دار اداره بازار سرمایه کشور شده است.

همچنین در جلسه شب گذشته شورای عالی بورس، آقایان خدابخش، ناصرپور، فرج زاده و مسعودی فر به عنوان اعضای هیات مدیره بورس منصوب شدند.

گفتنی است؛ اعضای شورای عالی بورس دو دسته هستند. یک دسته به واسطه سمت در شورای عالی بورس حضور دارند مانند وزیر اقتصاد، وزیر صنعت، معدن، تجارت، رئیس کل بانک مرکزی، دادستان کل کشور و معاون آن و تا زمانی که در آن پست هستند در شورای عالی بورس حضور دارند.

دسته دیگر در شورای عالی بورس انتخاب می‌شوند که بارزترین آن‌ها نماینده کانون‌ها و سه نفر خبره مالی هستند. نماینده کانون‌ها را کانون‌های بازار سرمایه برای نمایندگی ۵ ساله انتخاب می‌کنند و سه خبره مالی را تشکل‌های بازار پیشنهاد می‌کنند و هیئت وزیران برای ۵ سال آنها را انتخاب می‌کند.

قانون بیان کرده است که این سه خبره مالی از طرف بخش خصوصی با مشورت تشکل‌های بازار و با پیشنهاد وزیر اقتصاد و با تایید هیئت وزیران انتخاب شوند.

وزیر اقتصاد دو نقش در انتخاب رئیس سازمان بورس ایفا می کند؛ یکی به صورت مستقیم که حکم رئیس سازمان بورس را امضا می‌کند و یک نقش به صورت غیر مستقیم به صورتی که هیئت مدیره سازمان بورس را شورای عالی بورس انتخاب می‌کند که رئیس شورای عالی بورس وزیر اقتصاد است و آن سه نفر خبره مالی را نیز به نحوی وزیر اقتصاد معرفی می‌کند.

بر خلاف وعده ریاست جمهوری مبنی بر استفاده از تمامی گروه ها و نخبگان جامعه در اداره کشور، فارغ التحصیلی از دانشگاه امام صادق و داشتن پیشینه کاری در بنیاد برکت و آستان قدس رضوی را می توان در رزومه بیشتر منصوب شدگان در دولت سیزدهم مشاهده کرد. علاوه بر سهم دهی ویژه دولت به گروهی خاص، عدم توجه به اهمیت سابقه کاری مرتبط برای مدیریت حوزه های تخصصی نیز در بسیاری از انتصابات دولت به چشم میخورد که از نمونه های پر سر و صدای آن می توان به وزارت راه و شهرسازی و سازمان انرژی اتمی اشاره کرد. حاشیه های این انتصابات سبب نگرانی افکار عمومی از سرانجام وعده های دولت شده است.

 

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد