×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

سرتیتر خبرها

true
    امروز  سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به قلم: حدیثه فلاح کریمی

خزرنگار / تکدي‌گري معضل اجتماعي کشورهاي در حال توسعه نیست و در بعضي از کشورهاي توسعه ‌يافته نيز رواج دارد.

فقر، اختلافات خانوادگي، اعتياد و اغفال کودکان از جمله دلايل بروز اين پديده است و متکديان گاه به صورت سازمان‌يافته فعاليت مي‌کنند.

با توجه به اینکه ميان پديده تکدي گري و وضعيت فرهنگي جامعه نوعي همبستگي وجود دارد، اگر در جامعه پديده اي به نام تکدي گري وجود داشته باشد، پيش از آن که بيانگر اوضاع نابسامان اقتصادي و بحران آن باشد، بيانگر وضعيت نابهنجار و نابسامان فرهنگي و اجتماعي جامعه دارد

این معضل فرهنگی آفت گردشگري نیز محسوب می شود ، چرا که شمار متکدیان به معناي وضعيت ناپايدار جامعه از نظر فرهنگي و اجتماعي است و این رو رقبت گردشگر برای استمرار سفر به آن محدوده جغرافیایی و یا معرفی به دیگر افراد بعنوان تفرجگاهی مطمئن را به شدت کاهش می دهد.

نکته قابل تأمل، ضرورت برداشتن دو گام متوالي براي برخورد با مشکل تکدي گري است؛ گام اول توجه به حال فعلي اين افراد و مرحله بعد، اقدام بلند مدت فرهنگي و اجتماعي. از اين روست که قرآن هم اشاره به اطعام اين گروه از افراد مي‌کند(حج آيه 36 ) و هم بر آموزش و تقويت عزت نفس آنها تأکيد مي‌کند (بقره آيه 273)

جلوگيري از مهاجرتهاي بي رويه، ايجاد کارگاههاي آموزش فني حرفه اي، توجه خانواده ها و کنترل کودکان و نيز آگاه کردن «کمک دهندگان » يکي از ابزارهاي مهم مبارزه با تکدي است.

همچنين تأمين حداقل معيشت، ايجاد اشتغال و ريشه کن نمودن بيسوادي به طور قابل ملاحظه اي از ترويج تکدي گري ممانعت مي‌کند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان باابراز نگرانی از افزایش شمار متکدیان مهاجر و نیز پراکندگی آنان در تمامی شهرستان های استان ، بیان کرد: دستگاه قضایی ،انتظامی و بهزیستی استان باید با هم افزایی نسبت به حل این معضل گام بردارند.

وی با اشاره به بروز عواقب جبران ناپذیر حضور این افراد در اجتماع از جمله سرقت،فحشا ، اعتیاد و …  تاکید کرد: باید بصورت سازمان یافته نسبت به رفع این ناهنجاری پرداخت.

مدیرکل بهزیستی گیلان نیز نحوی‌نژاد با تاکید بر اینکه جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر طبق قانون از وظایف شهرداری‌ها و نیروی انتظامی است، گفت: برای یکی از متکدیان سطح شهر تماس‌های بسیار زیادی داشتم و سلبریتی‌های زیادی از او عکس و فیلم گرفتند که وقتی خواستیم به این متکدی کمک کنیم ، برخورد بدی از سوی او صورت گرفت و گفت خانه دارم.

وی تصریح کرد: متکدیان تمایلی به ترک اقدام زننده خود ندارند و ارائه تسهیلات و کمک نهادهای حمایتی را در خور نمی دادند، از اینر تنها برخورد قضایی می تواند به رفع این مساله کمک کند.

true
برچسب ها : ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد