×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

سرتیتر خبرها

true
    امروز  سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران گفت: در کشور ما ۳۵ تا ۵۰ درصد کم شنوایی مادرزادی به علت ازدواج فامیلی است؛ بنابراین آگاهی بخشی به خانواده‌ها می‌تواند این مشکل را حل کند و باید آزمایش ژنتیک حتما انجام شود.

به گزارش خزرنگار ؛ نسرین گوهری روز در یک نشست خبری در آستانه روز جهانی کم شنوایی (۱۳ اسفند) که در انجمن لمی شنوایی شناسی ایران برگزار شد، افزود: ازدواج‌های فامیلی و موارد مادرزادی و اکتسابی از علل کم شنوایی محسوب می شود.

وی اظهار داشت: همچنین در کودکان به علت بیماری‌های ویروسی، سرخک، سرخجه و اوریون، ضربه سر و عفونت های مادرزادی و در نوجوانان نیز استفاده از هندزفری به مدت طولانی می تواند منجر به کم شنوایی شود، به‌طوری‌که یک نوجوان باید هنگام استفاه از هندزفری در یک ساعت از ۶۰ درصد وولوم استفاده کند، کودکانی که اسباب بازی پر و سر و صدا دارند، استفاده از ترقه به‌ویژه در چهارشنبه سوری به خصوص در مادران باردار باعث آسیب به گوش می‌شود.

گوهری ادامه داد:سالمندان بالای ۶۰ سال نیز باید به صورت دوره‌ای، ارزیابی شنوایی سنجی شوند زیرا بسیاری از آنها کم شنوایی را انکار می‌کنند، کودکانی که زیاد دچار عفونت گوش میانی می شوند نیاز به بررسی دوره‌ای دارند.

وی تصریح کرد: برخی از دانش آموزان در سنین مدرسه دچار اختلال به پردازش شنوایی مرکزی می‌شوند به‌طوری‌کهدر خواندن و نوشتن مشکل پیدا می‌کنند همچنین اختلالات شنوایی و سرگیجه از پیامدهای بیماری کرونا بوده و لازم است شنوایی سنجی دوره‌ای انجام شود.

گوهری تصریح کرد: در دوره بزرگسالی نیز ممکن است فرد یک روز از خواب بیدار شود و بگوید که یکی از گوش‌هایم نمی‌شنود؛ او در افت ناشنوایی ناگهانی شده و باعث سریع به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند و در مدت زمان ۷۲ ساعت باید تحت اقدامات درمانی قرار گیرد؛ در غیر این‌صورت شانس بهبودی شنوایی کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی شنوایی «مراقبت از گوش و شنوایی برای همه، بیایید آن را به واقعیت تبدیل کنیم» گفت: مراقبان سلامت شنوایی در حوزه پیشگیری توانبخشی و تشخیص فعالیت می‌کنند، غربالگری شنوایی کودکان سه تا پنج سالگی توسط سازمان بهزیستی انجام می‌شود. اگر کودکی مبتلا به کم شنوایی است نیاز به سمعک و توانبخشی دارد تا مانند کودکان عادی در مدرسه تحصیل کنند.

گوهری افزود: هنوز غربالگری پردازش شنوایی در کشور انجام نشده انجمن علمی شنوایی شناسی قرار است با تهیه راهنماها، به آموزش تشخیص و غربالگری در این زمینه بپردازد همچنین غربالگری شنوایی سالمندان نیز توسط انجمن با شناسایی افراد در معرض خطر با تهیه کتابچه‌ای در این زمینه آغاز شده و باید قبل از اینکه کم شنوایی آنها افزایش یابد، تجویز سمعک برای آنها انجام شود، در غیر این‌صورت منجر به آلزایمر می‌شود.

رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی تاکید کرد: کم شنوایی صرفا کم شنیدن نیست بلکه پیامدهای ارتباطی، گفتاری، تحصیلی و روحی و روانی دارد؛ بنابراین شناسایی کم شنوایی در نوزدان و سالمندان حائز اهمیت است.

استفاده از گوش پاک کن ممنوع

وی تاکید کرد: ورود هر جسم خارجی به گوش ممنوع است زیرا گوش به طور خدادادی جرم را به سمت بیرون حرکت می‌دهد و نباید از گوش پاک کن، ریختن روغن، دود دادن به گوش استفاده کرد همچنین توصیه می شود در آب‌های آلوده شنا نکنید و از محافظ های گوش در اماکنی که پر سر و صدا است، استفاده کنید.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد