×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

سرتیتر خبرها

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

با توجه به اینکه ریاست اتاق بازرگانی گیلان قریب به ۳ دهه مسئولیت این اتاق و نیز ریاست اتاق مشترک ایران و روسیه را عهده دار است، تاکنون چه اقدام اثر بخشی در راستای شکوفایی اقتصادی و توسعه روابط تجاری و تسهیل در فرایند دسترسی به بازار هدف در روسیه انجام داده است؟

خزرنگار/ استراتژی همگرایی اقتصادی با کشورهای همسایه یکی از مهم ترین رویکردهای دولت سیزدهم در راستای بهبود روابط تجاری و اقتصادی است.

با توجه به روابط مطلوب سیاسی روسیه و ایران و همکاری های اقتصادی بین دو کشور و واردات حدود ۳۰۰ میلیارد دلاری از کشورهای جهان، متاسفانه کل صادرات ایران به روسیه در سال ۱۴۰۱، تنها یک میلیارد دلار بوده ، در حالی که ترکیه صادرات خود را طی همین دوره حدود ۵ میلیارد دلار و هند حدود ۶ میلیارد دلار افزایش داده اند.

اتاق بازرگانی بعنوان یکی از بخش های توسعه روابط تجاری و اقتصادی با همسایگان می تواند نقش پررنگی را در اعتلای اقتصاد کشور ایفا کند، این درحالیست که این اتاق خود با مشکلات، حواشی و شائبه های زیادی اداره می شود.

استان گیلان به دلیل همسایگی با کشورهای حاشیه خزر و همچنین حلقه اصلی اتصال کریدور شمال به جنوب، بعنوان شاهراه حیاتی برای ترانزیت کالا، توسعه روابط تجاری و اقتصادی به شمار می رود و از طرفی وجود فضای بندری در این استان سبب شده تا در بخش رونق اقتصاد صادرات محور شانس بالایی داشته باشد، اما تمام منظومه ای از این ظرفیت ها و فرصت های سرمایه گذاری و اقتصادآفرینی برای گیلان، با ناکارامدی یک اتاق مسئله دار به حاشیه رفته است.

اتاقی که مسئولیتش با مهندسی انتخابات هر دوره تمدید می شود و به نوعی که موروثی شدن ریاست اتاق بازرگانی گیلان به یک امر عادی تبدیل شده است.

«هادی تیزهوش تابان » که رئیس فعلی اتاق بازرگانی گیلان بوده و در کسوت رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه هم عرض اندام می کند که این مسئولیت را با مهندسی انتخابات هر دوره به علت حد نصاب نرسیدن اعضای اتاق مشترک ایران روسیه در دور دومین مرحله مجمع با حداقل اعضای که عدد آن به زیر هشتاد نفر می رسد، از آن خود کرده است.

حال سوال اینجا مطرح است که آقای تیزهوش با توجه به اینکه قریب ۳ دهه مسئولیت اتاق بازرگانی گیلان و همچنین ریاست اتاق مشترک ایران و روسیه را عهده دار است تاکنون چه اقدام مثبت و اثر بخشی در راستای شکوفایی اقتصادی و توسعه روابط تجاری و همچنین تسهیل در فرایند دسترسی به بازار هدف در کشور روسیه انجام داده است؟

احداث ساختمان سرای تجاری ایرانیان آستراخان و نصب مجسمه عمر خیام  که یکی از شاهکارهای تامل برانگیز و پرهزینه آقای رئیس بوده و فقط برای این اقدام بی ثمر بیش از یک میلیون دلار پول بی زبان از جیب مردم و بیت المال هزینه شده است، هزینه سرسام آوری که هنوز نتایج آن مشخص نشده است و نکته جالب تر این ماجرا، ثبت و سندگذاری این ساختمان به نام خود آقای رئیس است که بر نکات اعجاب انگیز این داستان می افزاید.

البته ماجرای این ساختمان پرهزینه و ولخرجی آقای تیزهوش از مال خلیفه، به همین جا ختم نمی شود، خرج ۶ هزار دلاری در ماه برای هزینه های جاری این ساختمان که به نام مرمت و بازسازی آن و به کام آقای رئیس و دوستان تمام می شود نیز پرده دیگر این داستان است که در این ۷ سال عمر راه اندازی ساختمان سرای تجاری ایرانیان جز هزینه تراشی های بی مورد، هیچ عاید و حاصلی برای کشور و گیلان نداشته است.

انتظار می رود آقای تیزهوش بدون کلی گویی و فرافکنی، به سوالات مخاطبان و افکار عمومی در راستای دستاوردها و نتایج ساختمان تجاری ایرانیان و عملکردش در انعقاد قراردادهای کلان ارتباط تجاری و گفتمان B2B منتج به قرارداد تجاری در این سرای ایرانیان، پاسخ دهد.

قصه هزینه تراشی ها و ولخرجی های آقای رئیس سر دراز دارد، برپایی نمایشگاهی تحت عنوان توانمندی های صنعتی و تولیدی ایران در آستراخان، یکی دیگر از دسته گل های آقای رئیس است که به علت عدم سازماندهی درست و عدم ترخیص به موقع کالاهای نمایشگاهی، به نمایشگاهی از غرفه های خالی تبدیل شد که این اهمال کاری نه تنها ابهت و جایگاه صنعت و توانمندی های صنعتی ایران را در مجمع بین المللی به سخره گرفت بلکه یک فرصت سوزی دیگر در عرصه جذب بازار هدف در کشور روسیه اتفاق افتاد.

موضوع زمانی جالب تر می شود که آقای تیزهوش در سفر اخیرشان و در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی آستراخان وعده برگزاری نمایشگاه مجدد را در آستراخان دادند که انتظار می رود قبل از برگزاری مجدد هر گونه نمایشگاهی، بفرمایند دستاوردهای برپایی نمایشگاه دوره گذشته چه بوده و سپس به فکر برپایی نمایشگاه جدید باشید!

منبع: آژانس خبری کاسپین

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد