تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱
کد خبر : 12461

راه اندازی کریدور چین، قزاقستان، ایران با ورود اولین محموله به بندر کاسپین

راه اندازی کریدور چین، قزاقستان، ایران با ورود اولین محموله به بندر کاسپین

همزمان با حضور اسحاق جهانگیری در منطقه آزاد انزلی، کریدور چین، قزاقستان، ایران با ورود اولین محموله به بندر کاسپین راه اندازی شد. به گزارش پایگاه خبری خزرنگار، همزمان با حضور دکتر جهانگیری در منطقه آزاد انزلی شش پروژه زیرساختی، تولیدی و گردشگری با سرمایه گذاری 1075 میلیارد تومانی دولتی و بخش خصوصی ایرانی و

همزمان با حضور اسحاق جهانگیری در منطقه آزاد انزلی، کریدور چین، قزاقستان، ایران با ورود اولین محموله به بندر کاسپین راه اندازی شد.

به گزارش پایگاه خبری خزرنگار، همزمان با حضور دکتر جهانگیری در منطقه آزاد انزلی شش پروژه زیرساختی، تولیدی و گردشگری با سرمایه گذاری 1075 میلیارد تومانی دولتی و بخش خصوصی ایرانی و 30 میلیون یورویی سرمایه گذار خارجی افتتاح شد.

مجتمع بندری کاسپین به عنوان بزرگترین پروژه زیرساختی مناطق آزاد ایران که برای ساخت موج شکن ها، حوضچه آرامش و پنج پست اسکله و سایر بخش های زیرساختی آن تاکنون 1000 میلیارد تومان از محل اعتبارات این سازمان و سرمایه گذاری بخش خصوصی هزینه صرف شده که حدود 300 میلیارد تومان آن از سوی بخش خصوصی هزینه شده است.

مجتمع مذکور که با هدف توسعه صادرات کشور به کشورهای حاشیه دریای خزر و به ویژه روسیه، در مسیر خدمات رسانی به کشتی های تجاری داخلی و خارجی قرار گرفت می تواند نقش موثری در فعال سازی کریدور شمال جنوب ایفا نموده و مسیر تجاری جدید اروم چی، اکتائو، انزلی را که خط ترانزیتی جدیدی میان ایران و چین با طول زمان و هزینه تردد کمتر است، را عملیاتی کند.

ظرفیت حوضچه آرامش مجتمع بندری کاسپین 200 هکتار بوده و پسکرانه آن در حدود 500 هکتار می باشد که عمق آبخور مناسب آن 7.5متر در فاز اول و 9 متر در فاز دوم خواهد بود و با 22 پست اسکله ای که در فاز نهایی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت ظرفیت تخلیه و بارگیری 15 میلیون تن کالا را خواهد داشت.
با ورود اولین محموله تجاری از طریق کریدور ترکیبی چین ، قزاقستان، ایران (بندر کاسپین) علاوه بر کوتاه تر شدن مدت زمان سفر هزینه انتقال کالا نیز کاهش می یابد و بندر کاسپین بزرگترین پروژه زیر ساختی مناطق آزاد کشور است که با حضور دکتر روحانی بندر کاسپین در سال 96 به طور رسمی افتتاح شداز زمستان سال گذشته نیز مرز رسمی آن توسط هیأت محترم دولت به تصویب رسیده و در روزهای پایانی اسفند ماه سال گذشته نیز تفاهم نامه همکاری با سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط با این بندر منعقد شد تا علاوه بر تکمیل زیرساخت های مادی آن، تمامی الزامات و پروتکل های فعالیت داخلی و بین المللی آن نیز پیگیری و انجام شود. این در حالی است که در همین راستا تفاهم نامه هایی نیز با مناطق آزاد اکتائو، آستراخان و اتاق بازرگانی بخش خصوصی چین به امضاء رسید تا رژیم های همکاری بین المللی مجتمع بندری کاسپین نیز تعیین گردد.

ظرفیت های موجود و طرح های زیرساختی که سازمان منطقه آزاد انزلی در جهت ایفای نقش موثری مجتمع بندری کاسپین در توسعه مناسبات بین المللی کشور در دستور کار دارد، مجتمع بندری کاسپین و منطقه آزاد انزلی را به مرکز ترانزیتی کشورهای منطقه و کشور چین در ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر تبدیل می کند، و با توجه به امکان فرآوری و تولید کالا در محدوده پسکرانه آن، کاسپین به یک بندر با استانداردها و شاخص های نسل سوم تبدیل می شود که در نوع خود در بنادر ایران کم نظیر است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.