×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

سرتیتر خبرها

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: ارتباط با کشورها و داد و ستد عادی با کشورها زمینه ساز پویایی اقتصاد شده نتیجه‌ آن رونق تولید و ایجاد اشتغال خواهد بود و در صورت تحقق این شرایط دیگر نیازی به پرداخت اعانه به مردم نخواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری خزرنگار، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی با اشاره به اظهارات اخیر رییس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه به جای پرداخت اعانه باید تحریم را رفع کنیم تا مردم نیازی به یارانه نداشته باشند، گفت: با برقراری ارتباط با همسایگان و کشورهایی که باآنها داد و ستد داریم و می‌توانیم با آنها صادرات و واردات انجام دهیم باید اقتصاد را پویا کنیم و با پویا شدن اقتصاد و ایجاد اشتغال، گردش پول میان مردم شاید نیاز نباشد به مردم اعانه پرداخت کنیم و این صحبت کاملا منطقی است.

وی با اشاره به روند اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سال‌های اخیر گفت: طی سال‌های اخیر در زمینه یارانه چند اتفاق افتاده است. اول اینکه هدفمند کردن حامل‌های انرژی اتفاق نیفتاده است و این بدین معناست که همه هزینه‌ای که پرداخت شد به بار ننشست وهیچ نتیجه‌ای از آن به دست نیامد.

عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس دهم، موضوع دوم را پرداخت یارانه پنهان عنوان کرد و افزود: ما در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها مترصد این بودیم که یک عدالت پرداخت داشته باشیم اما این عدالت پرداخت، اتفاق نیفتاده است و این یارانه، به صورت پنهان به یک قشری پرداخت می‌شود وعدالت یارانه‌ای که انتظار داشتیم، محقق نشد.

وی اضافه کرد: مهمتر از همه اینکه، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و ماده ۷ آن، برای تحقق تامین اجتماعی بود و ما باید خدمات تامین اجتماعی ایجاد می‌کردیم که این هم اتفاق نیفتاد.

نماینده پیشین مجلس یادآور شد: از طرفی از قدرالسهمی که برای تولید، صنعت و جاهای دیگر مشخص کردیم، هم در مجموع نتایجی که انتظار داشتیم، حاصل نشد. بنابراین بهتر بود اقداماتی انجام می‌دادیم که بتوانیم برای موضوعاتی که این همه برای آنها هزینه‌ پرداخت کردیم، نتیجه می‌گرفتیم که به هر دلیل اتفاق نیفتاد.

نماینده ادوار مجلس ادامه داد: در مجموع می‌توان گفت که ما شاهد کاهش حامل‌های انرژی نیستیم و هنوز مصرف پرانرژی داریم، و در موضوع عدالت در پرداخت هم با وجود پرداخت سالانه ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه، به اهداف مد نظر نرسیده ایم.

جعفرزاده ایمن‌آبادی خاطرنشان کرد: بخشی از منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها توسعه زیرساخت‌ها و ۳۰ درصد تولید و کمک به واحدهای صنعتی و آلاینده‌ها برای بخش خودروسازی مقرر شده بود که این اهداف هم محقق نشد.

وی افزود: علاوه بر اینها در بحث توزیع شیر و تغذیه سالم در مدارس، قانون خدمات تامین اجتماعی و ۲۰ درصد از ردیف اعتبارات تملک دارایی‌ها هم که قرار بود از محل هدفمندی یارانه‌ها انجام شود، اثری مشاهده نمی‌شود. بنابراین ما در هدفمندکردن یارانه‌ها بلبشویی را مشاهده می‌کنیم که شاید بخشی از آن ناشی از اقدامات مجلس است به دلیل اینکه هر سال قواعد را تغییر داد که موجب عدم یکپارچگی آن شد.

رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس دهم خاطرنشان کرد: بر اساس قانون نباید بیش از ۵۰ درصد منابع حاصل صرف پرداخت نقدی به مردم می‌شد، در صورتی که الان ۹۴ درصد منابع صرف پرداخت نقدی می‌شود. این موارد نشان می‌دهد که هدفمندکردن یارانه‌ها دچار چالش‌ها و مشکلاتی است ضمن اینکه برخی از شرکت‌ها مانند پخش و فرآورده‌های نفت و گاز هم درآمدهای خود را واریز نکردند.

جعفرزاده ایمن‌آبادی با بیان اینکه در حال حاضر پرداخت یارانه بدون هدف انجام می‌گیرد، گفت: اگر پرداخت یارانه براساس ماده ۷ تامین اجتماعی صورت می‌گرفت، هدفدار بود و می‌توانست نیازمندان، خانواده‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست، معلولان و کسانی که آسیب‌دیده اجتماعی بودند را تحت پوشش قرار دهد. اما الان یک پولی بدون هدف توزیع می‌شود و مشخص نیست که بتواند مثمرثمر باشد و به دست نیازمند واقعی برسد.

نماینده پیشین مجلس درباره طرح الزام دولت به پرداخت یارانه به کالاهای اساسی و پیش‌بینی منابع‌آن از محل فروش اموال دولتی گفت: الزام دولت به پرداخت یارانه به کالاهای اساسی از محل فروش اموال دولتی، تصمیم غیرکارشناسی بود که از سوی مجلس گرفته شد.

جعفرزاده ایمن‌آبادی تاکید کرد: مگر ممکن است بدون داشتن هرگونه اطلاعاتی، تکلیفی برای دولت تعیین کنیم که مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی است. اگر تامین اجتماعی را طبق قانون ایجاد کنند می‌توان افراد نیازمند و دهک‌های پایین جامعه را شناسایی کرد و یارانه را براساس آن پرداخت کرد. در سایر کشورهای دنیا تامین اجتماعی واقعی وجود دارد ولی ما خدمات بیمه اجتماعی داریم نه تامین اجتماعی./ ایرنا

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد