×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

سرتیتر خبرها

true
    امروز  سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

رئیس قوه قضاییه گفت: طبیعتا در این چند روز بعد از انتخابات بخشی از وقت بنده به برخی از دیدار‌ها اختصاص می‌یابد اما به هیج عنوان انجام کار قضایی نه تعطیل شده و نه به تاخیر افتاده است؛ به نحوی که برای مدیر بعدی کارعقب مانده‌ای در حوزه ریاست وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری خزرنگار، آیت الله سیدابراهیم رئیسی شب گذشته گفت‌وگوی تلویزیونی مفصلی با مردم از شبکه یک سیما به مناسبت هفته قوه قضاییه داشت که چکیده آن به شرح زیر است:

 

محور حرکت در قوه قضاییه، تحول بود. در زمینه مبارزه با فساد، اجرای عدالت، قانونمداری و توجه به مردم و کرامت مردم کار‌ها دنبال شده است و برای هر کدام از این موارد، شعار‌ها را به برنامه و برنامه را هم به کارنامه تبدیل کرده‌ایم و گام‌هایی برداشته شده است.

مطابق نتایج نظرسنجی مرکز آمار و فناروی اطلاعات قوه قضاییه ، هفتاد درصد از سه میلیون نفری که به دستگاه قضایی مراجعه کرده‌اند، رضایت خودشان را اعلام کرده‌اند.

همواره در دستگاه قضایی مبارزه با فساد وجود داشته است؛ ولی در این دوره پرونده‌هایی دغدغه مردم شده بود و این دغدغه را باید به نحوی پاسخ می‌دادیم و همه این پرونده‌ها که به هر شخص، جناح و جایگاهی مرتبط بود باید روی میز قاضی قرار می‌گرفت و تاکید شد که این اقدام صورت گیرد و قضات هم تلاش کردند پرونده‌ها را بدون توجه به وابستگی‌ها و پیوستگی‌ها عادلانه رسیدگی کنند و نسبت به هیچکسی خط قرمزی قائل نباشد که موجی از مبارزه با فساد را شکل داد.

یکسری سازوکارهایی که در قانون پیش بینی شده بود را همچون اعلام اموال مسئولان اجرایی کردیم که این قبیل اقدامات برای مردم اطمینان بخش است.

یکسری اقداماتی نیز راجع به شفافیت صورت گرفت که توانست اطمینانی برای مردم ایجاد کند که نشان دهد اراده دستگاه قضایی مبارزه با فساد است.

ارتباط من صرفا با مدیران عالی نیست؛ بلکه با مدیران میانی نیز هست و سعی کردم با کارکنان نیز ارتباط داشته باشم.

من در کمتر استانی به زندان مراجعه نکردم و در هر استان که رفتم به زندان نیز رفتم و شاید به اندازه سرجمع تمام روسای قوه قضاییه به زندان ها رفته باشم و دلیل آن این است که زمانی که عالی ترین مقام قضایی زندان می رود، دیگران نیز این حس را پیدا می کنند که مسئله زندان مسئله محوری است.

فردی که به هر دلیل آسیب دیده اجتماعی شده است باید باز اجتماعی شود. درست است که جرم کرده و محکوم شده؛ اما باید باز اجتماعی شود و دوباره به اجتماع بازگردد. روی این قضیه باید کار شود و این حس باید در تمام بخش ها بیاید.

 اشتغالزایی ۵۵ درصدی برای زندانیان انجام شده و در سال جاری نیز برای اشتغال ۸۰ درصدی زندانیان برنامه‌ریزی شده است.

کرونا در تمام کشورهای دنیا فراگیر شد و در آنجا نیز زندان و زندانی وجود دارد؛ آماری که ما از اعطای مرخصی به زندانیان داریم در ایران بی نظیر است. معتقدیم که با توجه به یک اصل اسلامی و انسانی در حفظ جان زندانیان تلاش شد.

این کارها را در هیچ کجای دنیا نداریم. عفوهایی که از محضر مقام معظم رهبری درخواست می شود، ایشان نیز لطف میکنند. این عفوها برای کسانی است که محکوم شده‌اند. زمانیکه می بینیم شخصیت این ها ساخته شده است و می توانند به جامعه برگردند و تشخیص زندان و قاضی نیز این هست، به جامعه بازمی‌گردد و این همان اصلاح مجرمین است که باید اتفاق بیفتد.

باز می خواهم تکرار کنم که وضعیتی که امروز در زندان های جمهوری اسلامی وجود دارد قابل این است که مورد بازدید همه مدعیان حقوق بشر در دنیا قرار گیرد تا ببینند که خود آنها در زندان هایشان چگونه با زندانیان برخورد میکنند، وضعیت رفتار ما با زندانیان چگونه است.

در هر سفر استانی که می روم اولاً اگر فرصتی باشد خودم به دانشگاه میروم و یا جمعی از نخبگان و جوانان را دعوت می کنم تا حرف های خود را بزنند. یکی از دیدارهای جدی من در سفرهای استانی دیدار با این عزیزان است.

باید از همکاران و دوستان خود در سراسر کشور تشکر کنم که امر رهبری معظم انقلاب را جدی گرفتند و تلاش کردند تا هیچ واحد تولیدی تا آنجایی که به آن‌ها گزارش می‌شود، تعطیل نشود و در خصوص آن بخشی که مربوط به آن‌ها نیست و به بخش‌های دیگر مربوط می‌شود، حساس باشند که این جای تقدیر دارد.

در دولت نیز خود را در حمایت از تولید موظف میدانیم. همانطورکه تولید برای قوه قضاییه مسئله محوری است برای دولت نیز مسئله محوری است. مسئله تولید مسئله اول ما خواهد بود و مورد تاکید ماست که موانع را رفع کنیم و ببینیم مشکل کارآفرین، تولید کننده و سرمایه گذار چیست.

مسئله بهبود کسب و کار یکی از محور‌های اصلی کار ما در دولت خواهد بود. فکر می‌کنیم با پیگیری و جدیتی که در دولت خواهد شد، کار دستگاه قضایی در این زمینه کاهش پیدا کند.

ما اکنون اعلام کرده ایم به دوستان که برخی آراء محاکم را در سایت بگذارند و در اختیار همه قرار گیرد و‌ خبرگان، نخبگان و حقوقدانان نظر دهند و این کار بسیار خوب است.

۶۵ سامانه در قوه قضاییه راه اندازی شده است و در اصل، بحث قوه قضاییه هوشمند محور کارمان در قوه قضاییه بوده است. بدون شک مساله دولت هوشمند را هم پیگیری خواهیم کرد.

دادگاه الکترونیک در شرایط کرونا بسیار توانست به مردم کمک کند و به لطف این اقدامات از اعزام و بدرقه زندانی نیز کاسته شده است و طبق گزارش ها، ۳ میلیون مراجعه به دستگاه قضایی و دادگستری‌ها کاسته شده است.

در این مدت ۱۱۹ دستورالعمل و آیین نامه را برای بخش‌های مختلف اعم از سازمان بازرسی، سازمان ثبت، دیوان عالی کشور و .. صادر کردم و در واقع یک ریل گذاری صورت گرفته است.

طبیعتا در این چند روز بعد از انتخابات بخشی از وقت بنده به برخی از دیدار‌ها اختصاص می‌یابد اما به هیج عنوان انجام کار قضایی نه تعطیل شده و نه به تاخیر افتاده است؛ به نحوی که برای مدیر بعدی کارعقب مانده‌ای در حوزه ریاست وجود ندارد.

گاهی ممکن است یک قوه یا دو وزیر درباره یک موضوع واحد، نظر مختلفی داشته باشند؛ اکنون نیز در جلسات مسئولان قضایی، وقتی موضوعی مطرح می‌شود، همه، نظرات یکسانی ندارند. نباید مردم را نگران کرد و باید از حاشیه به شدت پرهیز کرد.

متناسب سازی حقوق کارمندان دستگاه قضا، حقوق بگیران دولت و کارگران با وضعیت تورمی کشور از دغدغه‌ها و مسائل مهم در دولت خواهد بود.

معنای استقلال قوا ناهماهنگی و عدم پشتیبانی قوا از همدیگر نیست.

باید توجه داشت که نظارت‌های درون سازمانی و برون سازمانی برای ارتقاءِ کیفیت امور اداری و اجرایی و پیشبرد خدمت‌رسانی به مردم است و نظارت به معنای مچ‌گیری نیست و نظارتِ بجا، آگاهانه و متخصصانه نه تنها موجب توقف امور اجرایی نمی‌شود بلکه به ارتقاءِ کمیت و کیفیت خدمت‌رسانی به مردم نیز کمک شایانی می‌کند.

مدیری که در وقت خود، کاری را انجام نمی‌دهد و بدین وسیله موجب خسارت به امور و شئون مختلف زندگی مردم می‌شود، مرتکب ترک فعل شده و باید مؤاخذه شود.

روحیه نقد و نقدپذیری و اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر است که جامعه را اصلاح می‌کند.

نظام اداری ما باید یک نظام اداری عادلانه و به دور از هرگونه فساد باشد و در نظام اسلامی، افراد باید بدون لکنت احقاق حق کنند.

ما ۲۰ درصد رشد کاری در دستگاه قضایی داشته‌ایم که این نشان می‌دهد همکاران ما واقعا کار کرده اند.

یک میلیون پرونده معوقه در دستگاه قضائی را به همت همکاران رسیدگی کردیم. همچنین در پرونده‌های کثیرالشاکی که دغدغه مردم بوده است و گاه ۱۵۰ هزار شاکی دنبال اینگونه پرونده‌ها بوده اند و عزیزان ما به شکلی گرفتار کلاهبرداری شده بودند، همکاران ما شبانه روز کار کردند که این پرونده‌ها را به سامان برسانند.

موسسات اعتباری بیش از ۳ میلیون از مردم را گرفتار کرده بودند؛ پول مردم را گرفته بودند و همکاران بنده سعی کردند تا به امروز تعدادی از این‌ها را حق شان را برگردانند و پاسخگو باشند.

دیوان عالی کشور ما به عنوان عالی‌ترین مرجع قضایی کشور ۶۰ درصد رشد کاری داشته است. اینکه قاضی دیوان عالی کشور به استان‌های دور افتاده برود و یک هفته و دوهفته در آنجا بماند و درکنار قاضی بدوی و تجدید نظر بنشیند و کنار او آموزش دهد و کاری کند که آراء پرونده‌ها نقض نشود و اتقان آراء شود، یعنی کار انجام شده است و این‌ها با حرف نمی‌شود.

ما به دنبال آن هستیم که شرایط دستگاه قضایی به نحوی شود که اگر کسی پول نداشت وکیل بگیرد یا زبان حقوقی نداشت که حقش را بگیرد، به راحتی بتواند دستگاه قضایی را ملجأ و پناهگاه خود بداند و حقش را بستاند.

حتما با رسانه‌ها نشست خواهیم داشت و با مردم عزیزمان حرف داریم؛ با مدیران حرف داریم و باید بنشینیم گپ بزنیم.

در برنامه مان است که انشاءالله برنامه تحولی دولت را در اختیار صاحبنظران، اندیشمندان و مردم قرار دهیم و تقدیم رهبری معظم انقلاب اسلامی کنیم که بدانند دولت بر اساس برنامه حرکت می‌کند و در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی بویژه دغدغه‌های معیشتی و مشکلات کسب و کار بدانند که با نظر صاحبنظران با یک برنامه پیش می‌رویم.

ما در قوه قضاییه همان شعار‌هایی را که در روز اول گفته بودیم، به برنامه تبدیل کردیم و سپس آن را به کارنامه بدل نمودیم و بعد آن را در پیش روی مردم قرار دادیم و و امیدواریم در دولت هم حرکتی اینگونه داشته باشیم.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد