×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

سرتیتر خبرها

true
    امروز  سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه سرطان پستان مهمترین و شایع‌ترین سرطان‌ها در استان است، گفت: برآورد ما حاکی از آن است که به طور متوسط هر ۲۴ ساعت سه مورد بیمار جدید مبتلا به سرطان پستان در استان شناسایی می‌شود.

به گزارش خزرنگار ؛ دکتر سید محمود رضوانی در تشریح این خبر با تاکید بر ضرورت خودمراقبتی ،اظهار کرد: بانوان باید بعد از ۴۰ سالگی هر سال یکبار غربالگری سرطان سینه را انجام دهند.

وی عنوان کرد: غربالگری سرطان سینه باید توسط بانوان در این سنین جدی گرفته شود به ویژه زنانی که در میان وابستگان درجه یک آنها مانند مادر، خواهر، خاله و عمه موردی از سرطان پستان وجود داشته است.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به اصول اولیه تشخیص زودرس و خودمراقبتی سرطان اضافه کرد: انجام غربالگری «شناسایی سرطان قبل از بروز علائم» اهمیت بسزایی در تشخیص به موقع و درمان این بیماری دارد و در این ارتباط ضمن معاینات شخصی به انجام ماموگرافی و سونوگرافی توصیه جدی می‌شود.

رضوانی، درباره علل بروز سرطان سینه بیان کرد: این بیماری مانند همه سرطان‌ها یک سری علل غیرقابل تغییر مانند سن بالا، سابقه خانوادگی، سن یائسگی بالا و قاعدگی پایین، زمینه نژادی و قومی و عوامل قابل اصلاح شامل چاقی، مصرف الکل، مصرف بالای چربی‌های اشباع شده و مواجهه با اشعه دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان با اشاره به ارتباط سن بالای مادر در نخستین حاملگی در بروز سرطان سینه خاطر نشان کرد: سن بالای مادر در نخستین زایمان عامل خطر بروز سرطان پستان است.

وی در ادامه با تشریح برنامه‌های آموزشی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با موضوع اصول خودمراقبتی «سرطان پستان» افزود: بانوان باید نحوه معاینه پستان را یاد بگیرند که این آموزش‌ها در دستور کار این معاونت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان خاطر نشان کرد: علاوه بر آموزش‌های خودمراقبتی، معاینه اولیه سرطان در همه مراکز جامع خدمات سلامت انجام می‌شود که در صورت مشاهده مورد مشکوک به مراحل بعدی غربالگری ارجاع داده می‌شوند.

غربالگری پستان شامل معاینه، آزمایش، ماموگرافی و سونوگرافی بوده که از طریق آنها پزشک می‌تواند اولین نشانه‌های سرطان را در افرادی که هنوز علامتی ندارند تشخیص دهد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد