×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

سرتیتر خبرها

true
    امروز  چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان گفت: در اجرای پویش غربالگری فشار خون و دیابت تاکنون ۱۳ هزار و ۶۱۸ بیمار مبتلا به این ۲ بیماری در این استان شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر محمدتقی آشوبی غروب روز چهارشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان در رشت اظهار کرد: با اجرای پویش سراسری غربالگری دیابت و فشار خون از ۲۰ آبان تاکنون‌، ۸۶۹۸ بیمار مبتلا به فشار خون و ۴۹۲۰ بیمار مبتلا به دیابت در استان شناسایی شده است.

وی افزود: یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از افراد بالای ۱۸ سال در استان گیلان جامعه هدف در پویش غریالگری دیابت و فشار خون هستند که تاکنون ۵۷۸ هزار و ۲۵۲ نفر زیرپوشش این پویش قرار گرفتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با بیان اینکه در اجرای این پویش تمام جامعه هدف به لحاظ دیابت و فشار خون غربالگری می شوند، خاطر نشان کرد: در این پویش افراد بالای ۱۸ سال می توانند به پایگاه های سلامت ، خانه های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت گیلان مراجعه کنند.

وی با تاکید بر ضرورت همکاری افراد بالای ۱۸ سال در پویش غربالگری دیابت و فشار خون اظهار کرد: آمارهای مربوط به این ۲ بیماری نگران کننده است، افرادی در جامعه از بیماری فشار خون و دیابت خود مطلع نیستند که ممکن است دچار عوارض ناشی از این بیماری ها شوند.

آشوبی در ادامه سلامت خانواده را مهمترین برنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد و افزود: تمام روستاهای گیلان تحت این برنامه قرار دارند و ضعف ما در شهرها است که در زمان حاضر شهرستان های تالش و رودسر در استان جزو برنامه های سلامت خانواده هستند.

وی با بیان اینکه موضوع سلامت خانواده دائمی بوده که باید همواره مردم را به لحاظ سلامت تحت نظر قرار داد، اضافه کرد: غربالگری دیابت و فشار خون در راستای سلامت خانواده است ضمن اینکه غربالکری سایر بیماری تا مرحله به مرحله به برنامه اضافه می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان نیز در این نشست خبری گفت: کم تحرکی، چاقی، مصرف دخانیات و الکل از مهمترین عوامل خطر برای بیماری های دیابت و فشار خون است.

محمود رضوانی اظهار کرد: برخی از عوامل بروز دیابت و فشار خون مانند سن قابل تغییر نیستند اما برخی عوامل یاد شده قابل مداخله است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از دارو گام نخست برای درمان فشار خون و دیابت نیست بلکه نخستین قدم تغذیه سالم و تغییر سبک زندگی است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد