×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

سرتیتر خبرها

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

شیوه نامه خط و الفبای گیلکی با عنوان “سرخط” که به همت جمعی از اهالی فرهنگ و دانشگاه تدوین شده است، به زودی و پس از اعمال اصلاحات نهایی در دسترس عموم قرار می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری خزرنگار، در بیانیه گروه عهده دار مسئولیت تهیه شیوه نامه نگارش گیلکی “سرخط” آمده است: شكل نوشتاري يا خط يكي از شكل‌هاي زبان است كه به ماندگاري زبان كمك بيشتري مي‌كند. چه بسيار هستند متن‌هايي كه از گذشته‌هاي دور به دست ما رسيده‌اند و در دل آنها صدها نكتۀ نغز ثبت و بايگاني شده‌است. هر زباني كه شكل نوشتاري نداشته باشد، در تاريخ نيز نامي نخواهد داشت. گيلكي از زبان‌هايي است كه از گذشته‌هاي دور داراي ادبيات مكتوب بوده‌است. دغدغۀ اغلب پژوهشگران و گيلك‌زبان‌ها در دهه‌هاي گذشته، داشتن خطي است كه مورد قبول اغلب محققان و نويسندگان باشد. تلاش‌هايي نيز در اين زمينه صورت گرفته كه شواهدش در نشريات گيلكي آمده‌است.
همين دغدغه باعث شد كه تعدادي از پژوهشگران گيلكي از طريق پژوهشكدۀ گيلان‌شناسي دانشگاه گيلان، فراخواني را منتشر كنند و از همه علاقه‌مندان دعوت كنند تا هر كسي در زمينۀ خط و نگارش گيلكي تجربه يا نظري دارد، در اين هم‌انديشي شركت كند. بعد از يك فرصت چهار ماهه كه فراخوان اعلام كرده‌ بود، تعداد ده بستۀ پيشنهادي كه نوشته شانزده نفر از محققان بود، به پژوهشكدۀ گيلان‌شناسي رسيد. و تصميم بر آن شد يازده نفر از نويسندگان اين بسته‌هاي پيشنهادي، در جلسات مختلفي شيوه‌نامه‌اي براي خط و الفباي گيلكي تنظيم نمايند. نوشتن شيوه‌نامۀ اوليه بيش از سه ماه به طول انجاميد و سرآخر مصوبۀ گروه سرخط براي هشت نفر از متخصصان ارسال شد، تا از نظر ارشادي آنها در جهت تكميل شيوه‌نامۀ سرخط استفاده شود.
آن‌چه در درجۀ اول براي اعضاي گروه سرخط مهم بوده و هست، پيروي از روشي علمي براي نوشتن شيوه‌نامه است. روشي که بتوان در آن نظرات افراد مختلف را شنيد و بهترين نظر و در عين‌ حال کاربردي‌ترين نظر را به تصويب رساند. اين بسته، يك شيوه‌نامۀ پيشنهادي است كه در نوشتنش محققان زيادي دست به دست هم داده‌اند و يقيناً كامل‌ترين و بهترين مجموعه براي خط گيلكي نيست و نواقصي نيز دارد، اما با توجه به اينكه اولين تجربه در اين زمينه براي گيلكي است، از محققان و پژوهشگران انتظار مي‌رود در اصلاح نواقص و جبران كاستي‌هاي آن ما را ياري كنند.
اعضاي گروه سرخط به شرح زير هستند: دكتر جهاندوست سبزعليپور (سرپرست علمي)، محسن آرياپاد (مدير اجرايي)، محمدتقي پوراحمد جكتاجي، هوشنگ عباسي، پرويز فكرآزاد، بيژن شهرستاني، نادر زكي‌پور، فريبرز كوچكي‌زاد، طاهره آرميون، زهرا حميده عثماونداني، انسيه خسروي بلالمي.
دكتر محمدكاظم يوسف‌پور (دانشگاه گيلان)، دكتر محرّم رضايتي‌ كيشه‌خاله (دانشگاه گيلان)، دكتر عليرضا نيكويي (دانشگاه گيلان)، دكتر منصور شعباني (دانشگاه گيلان)، دكتر محمد حسن‌دوست (فرهنگستان زبان و ادب فارسي)، دكتر مهرداد نغزگوي كهن (دانشگاه بوعلي‌سيناي همدان)، دكتر مريم‌السادات فياضي (پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي)، دكتر فريار اخلاقي (پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری) نیز بعنوان مشاوارن علمي در کنار این گروه حضور دارند.
همچنین گروه سرخط از همراهی افراد دیگری از جمله دكتر سيدهاشم موسوي، جعفر بخش‌زاد محمودي، ناصر وحدتي، فرامرز محمدي‌پور، مهرداد پيله‌ور، افشين معشوري و اعظم عزت‌دوست نیز بهره گرفته است.
بستۀ نهايي سرخط با انجام اصلاحات نهايي، به زودي در اختيار عموم مردم قرار می گیرد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد