×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

سرتیتر خبرها

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

نمایش «رومئو ژولیت با کمی هملت» از 24 الی 30 اردیبهشت ماه در سالن رحمدل مجتمع خاتم الانبیاء رشت روی صحنه می رود.

به گزارش پایگاه خبری خزرنگار، نشست خبری نمایش «رومئو ژولیت با کمی هملت» امروز با حضور عوامل و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

به گفته نویسنده، طراح و کارگردان این اثر، نمایش یاد شده برداشتی آزاد از نمایشنامه «کارگر» نوشته والتر وایکس با ترجمه تابان کبیر است.

بهرام نوری با اشاره به حال و هوای نزدیک این تئاتر با جو حاکم بر روابط بسیاری از افراد جامعه، اظهار داشت: شخصیت های اصلی داستان زن و مردی معمولی هستند که فشارهای اقتصادی، اجتماعی و محیطی آن ها را درگیر آسیب های ارتباطی کرده است.

وی «رومئو ژولیت با کمی هملت» را منعکس کننده گوشه ای از درد و رنج بشر دانست و افزود: داستان در فضایی سورئال روایت می کند که چطور انسان ها از جبر و ناملایمات زمانه به تنهایی خود پناه می برند.

نوری تئاتر را زنده ترین هنر دنیا خواند و عنوان کرد: در تئاتر مخاطبین از نزدیک ترین فاصله شاهد خلق یک اثر هنری هستند.

این چهره شاخص فرهنگ و هنر گیلان که بسیاری او را با اجرا در رادیو و تلویزیون می شناسند، با ابراز نگرانی از موضع مسئولین در قبال هنر و هنرمندان، یادآور شد: به طور کلی بودجه تئاتر در کشور رقم قابل توجهی نیست و باید توجه داشت که بخش عمده ای از سهم ناچیز استان ها از این بودجه نیز صرف برگزاری جشنواره استانی می شود.

وی تئاتر را ابزاری تاثیرگذار برای ارتقاء سطح فرهنگ و آگاهی در جامعه دانست و ادامه داد: متاسفانه مسئولان این ظرفیت را جدی نگرفته اند.

این کارگردان تئاتر با اشاره به تاثیرپذیری وضع معیشت و اقتصاد هنرمندان این عرصه از کرونا در طول دو سال گذشته، خاطرنشان کرد: وضعیت نابسامان اقتصادی کانون خانواده بسیاری از تئاتری ها را از هم پاشیده است.

نوری با اشاره به یک تجربه تلخ از بی مهری متولیان فرهنگ و هنر گیلان نسبت به تئاتر گفت: برای اجرای یک تئاتر در حالیکه با رایزنی های فراوان موفق شده بودیم مجوز اجرا در تالار مرکزی رشت را بگیریم، شخص رضا ثقتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان مانع کار شد و صراحتا اعلام کرد که این تالار فقط در اختیار برگزار کنندگان کنسرت های موسیقی قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه بهانه این ممانعت هزینه بالای نگهداری سالن ذکر شده است، تصریح کرد: اگر متولیان توانایی نگهداری سالن را ندارند و قرار است قشر ضعیف و متوسط از آن بی بهره باشند، پس چرا تالار مرکزی رشت احداث شده است؟ این سوالی است که مسئولان باید پاسخگوی آن باشند.

نوری با بیان اینکه رضا ثقتی را چهره ای فرهنگی و هنردوست میدانم، گفت: سطح انتظار هنرمندان از چنین مدیری بسیار بالاست و توقع داریم گوش شنوایی برای دغدغه های اهالی هنر وجود داشته باشد.

نباید به تئاتر نگاه تجاری داشت

مهدی کبیر تهیه کننده نمایش «رومئو ژولیت با کمی هملت» نیز با بیان اینکه به دنبال کسب سود و بازگشت سرمایه نیستم، اظهار داشت: نباید به تئاتر نگاه تجاری داشت.

وی با بیان اینکه حمایت مردمی از تئاتر وجود دارد اما جای خالی حمایت مسئولان مشهود است، گفت: افرادی که در عرصه تئاتر فعالیت می کنند صرفا به دنبال علاقه خود هستند و انگیزه مادیات ندارند.

کبیر اضافه کرد: برای اولین بار در استان گیلان شاهد خواهیم بود که اکسسوار و لباس های نمایش با امضای عوامل و بازیگران به فروش می رسد تا صندوقچه ای برای اجرای آثار بعدی باشد.

تیغ تیز ممیزی روی گلوی بانوان بازیگر

در ادامه این نشست مهرنوش ثابت نیا از بازیگران اصلی نمایش «رومئو ژولیت با کمی هملت» با اشاره به چالش هایی که بانوان برای انواع فعالیت های اجتماعی با آن روبرو هستند، گفت: ممیزی ها و سخت گیری های بیش از اندازه کار را برای بازیگران خانم در عرصه تئاتر بسیار دشوار کرده است.

وی با تاکید بر اینکه اجرای یک نمایشنامه خارجی روی صحنه مستلزم شبیه سازی فضای قصه است، افزود: گریم و طراحی لباس از جمله ابزارهای ضروری هستند که ضمن ایجاد این فضا، به بازیگر در برقراری ارتباط حسی با نقش کمک شایانی می کنند.

ثابت نیا اضافه کرد: متاسفانه حتی استفاده از کلاه گیس برای بانوان روی صحنه تئاتر نیز نتوانسته است مانع مواخذه ها شود و همچنان شاهد ممیزی ها در این حوزه هستیم.

این بازیگر تئاتر نیز با انتقاد شدید از عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و سایر دستگاه های مسئول، افزود: در حالیکه هنرمندان استان از سالن های تالار مرکزی رشت محروم هستند، برگزار کنندگان کنسرت های موسیقی از خارج از استان به راحتی از این فضا استفاده می کنند چون برگزاری کنسرت ها سود قابل توجهی دارد اما قیمت بلیط تئاتر ناچیز است.

وی با اشاره به اینکه به همراه همسرش که کارگردانی تئاتر «رومئو ژولیت با کمی هملت» را برعهده دارد ، ناچار به دعوت از عوامل نمایش برای تمرین اجرا در منزل شخصی خودشان شده اند، افزود: ما دارای یک فرزند مبتلا به اتیسم هستیم که خوشبختانه درک بهتری از مسئولان مربوطه دارد و با وجود حساسیت شدید به سر و صدا ، روزانه بین 7 تا 8 ساعت تمرین های گروه را تحمل کرده است زیرا ما بودجه ای برای اجاره محل تمرین نداشتیم.

ثابت نیا تهیه کنندگی تئاتر در شرایط کنونی را کاری بسیار دشوار و بدون سودآوری دانست و گفت: نباید افرادی که عاشقانه برای اعتلای هنر مملکت تلاش می کنند اینطور مورد بی مهری قرار بگیرند.

 وی با گلایه نسبت به استفاده از سالن های نمایش برای رویدادهای غیرمرتبط ، افزود: هیچ کجای دنیا چنین اتفاقی نمی افتد که با گروه نمایش برای در اختیار قرار دادن سالن قرارداد ببندند و درست در وسط کار و در حالیکه دکور نیز اجرا شده است، بگویند فلان ارگان باید امروز همینجا همایش برگزار کند؛ اتفاقی که در روز معلم امسال شاهد آن بودیم و فضای سالن تئاتر را در اختیار آموزش و پرورش قرار دادند.

این هنرمند تئاتر با بیان اینکه هر ساله آثار منتخب جشنواره تئاتر استانی به جشنواره فجر را می یابند اما آثار هنرمندان گیلانی برگشت داده می شوند، افزود: این نتیجه ضعف مدیریتی در این حوزه و عدم ریشه یابی مشکلات است.

نمی توان روی صحنه رفتن آثار ضعیف را با کرونا توجیه کرد

در ادامه این نشست خبری، کیوان خسرو مرادی دیگر بازیگر اصلی نمایش «رومئو ژولیت با کمی هملت» که از جمله هنرمندان مطرح به شمار می رود، در رابطه با وضعیت حال حاضر تئاتر اظهار داشت: متاسفانه با بیش از سه دهه سابقه در زمینه بازیگری، نویسندگی و کارگردانی تئاتر باید بگویم که همچنان در نگارش آثار دراماتیک در کشور ضعف وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه ضعف نمایش هایی که روی صحنه می روند را نمی توان به درگیری با کرونا ارتباط داد، افزود: برعکس، من عقیده دارم که تعطیلی سالن های نمایش به دلیل شیوع ویروس می توانست فرصت خوبی برای تمرین و تمرکز بیشتر فعالان عرصه تئاتر از جمله نویسندگان، کارگردانان و بازیگران باشد که به خوبی از این فرصت بهره گرفته نشد.

خسرو مرادی ظاهر شدن آثار ضعیف روی صحنه تئاتر را نتیجه ضعف آموزشی در کنار ضعف های عملی دانست و گفت: خوشبختانه تجربه خوبی در کنار تیم حرفه ای «رومئو ژولیت با کمی هملت» داشتم  و برای من کار با زوجی که نزدیک به دو دهه حضور درخشان در عرصه فرهنگ و هنر داشته اند و جوایز و افتخارات فراوانی را برای استان کسب کرده اند، باعث افتخار است.

وی با قدردانی از حمایت های همه جانبه تهیه کننده نمایش، گفت: در طول تمرین شرایطی برقرار شد که بازیگران تنها دغدغه ایفای نقش خودشان را داشته باشند و همچنین حضور مشاور برای روانکاوی نقش نیز بسیار تاثیرگذار بود.

این هنرمند با اشاره به تجربه کسب 2 جایزه بین المللی و نزدیک به 50 جایزه داخلی برای فعالیت در عرصه تئاتر، افزود: هرگز توقعی از هیچ مسئولی نداشته ام و با اینکه در تمام این سال ها حتی برای یک مصاحبه دعوت نشدم، گلایه ای ندارم.

خسرو مرادی با بیان اینکه تا کنون تنها یک تئاتر در تالار مرکزی رشت روی صحنه رفته که فرصت حضور در آن را داشته است، ابراز امیدواری کرد که با حمایت متولیان فرهنگی درب های تالار به روی گروه های تئاتر گشوده شود.

گفتنی است، نمایش «رومئو ژولیت با کمی هملت» از 24 الی 30 اردیبهشت ماه ساعت 19 و 30 دقیقه در سالن رحمدل مجتمع خاتم الانبیاء رشت روی صحنه می رود.

تا کنون چهره های متعددی از جمله محسن کیایی بازیگر و نویسنده و همچنین امین آبان بازیگر و کارگردان مطرح تئاتر کشور از مردم برای تماشای این نمایش دعوت کرده اند و بنابر گفته عوامل کار، کیایی که هم اکنون در لاهیجان مشغول کار است احتمالا در مراسم افتتاحیه حضور خواهد داشت.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد